Behöver du nytt kort?
Är ditt kort trasigt, har du bytt namn eller fungerar inte kortet?
Om du blivit av med ditt kort så kan du antingen spärra och ersätta kortet eller stänga kortet tillfälligt. Så det första du ska fundera på är om du vill spärra det helt eller om det räcker att stänga det tillfälligt för att du tror att du vet var kortet är. Läs mer om hur du gör.
Om du har förlorat ditt kort, blivit bestulen på det eller upptäckt obehöriga transaktioner ska du omedelbart spärra kortet - oavsett om det är ett bankkort eller kreditkort. Du kan spärra ditt bankkort i internetbanken, app eller på telefon. Vårdnadshavare kan också spärra och ersätta ett barns kort under “Barns tjänster”. Kreditkort spärrar du alltid på telefon.
Du kan spärra, och ersätta, ditt eller ditt barns bankkort i internetbanken och appen dygnet runt.
I vissa fall kan du få ett ersättningskort så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort kostar 400 kronor och kan beställas vardagar mellan klockan 8.00-18.00.
Du kan kontakta Kortservice utland dygnet runt för tips och råd.
Om du upptäcker att du inte har kortet med dig men tror att du vet var det är, behöver du inte spärra kortet. Du kan i stället stänga det tillfälligt. Det gör du enklast direkt i appen och internetbanken.
Klicka på ”Kort” i menyn
Välj det kort som ska slås av tillfälligt.
Tryck på "Stäng kortet tillfälligt" och bekräfta.
Du kan när som helst slå på kortet igen. Då gör du på samma sätt som när du slog av det för internetköp.